بررسی حماسه ی شکست در اشعار مهدی اخوان ثالث

پایان نامه
چکیده

نوع ادبی حماسه ی شکست، موضوعی است که در ادبیات ما-کلاسیک و معاصر- آن چنان که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است. هرچند با تحقیق و تفحّص در آثار شاعران دوره های مختلف، بخصوص شاعرانی که زمان زندگی آنان پس از یک شکست تاریخی و اجتماعی بوده است، ردپایی از حماسه ی شکست را می توان یافت. تأثیر این شکست های تاریخی را پس از شکست ایرانیان از اعراب و نیز حمله ی خانمان برانداز مغول، به خوبی می توان در آثار شاعران آن دوره و نیز تا مدتی پس از آن مشاهده کرد. حوادثی که یاد و خاطره ی آن ها تا سالیان طولانی در ذهن شاعران باقی ماند .آنچنان که از تذکره ها و تاریخ ادبیات بر می آید، پس از این شکست ها، شاعران به درون گرایی و نوعی انزوا در شعر روی آوردند. دوره ی معاصر ما نیز –به عنوان یکی از دوره های پرتلاطم سیاسی- از شکست هایی از این قبیل به دور نبوده است. در این دوره نیز شاهد آثار شاعرانی هستیم که همه ی ناامیدی ها، شکست ها و سرخوردگی های خود و نسل خود را در قالب شعر ریخته اند تا بتوانند با بیانی متفاوت و شبیه به حماسه به نوعی زخم های ناشی از شکست را التیام بخشند. یکی از شاعرانی که تحت تأثیر یک شکست تاریخی قرار گرفت و سراینده ی «حماسه ی شکست» شد ، مهدی اخوان ثالث است. شاعری که آثار او، پیش و پس از شکست سیاسی، تاریخی و اجتماعی پس از کودتای 28 مرداد 1332؛ به خوبی مبیّن این عقیده است که او شکست را با تمام وجود درک کرد و مرثیه سرای شکست شد. اخوان در دوره ی اول شاعری –قبل از کودتا- شاعری است که تغزّلات عاشقانه و اشعار حزبی و مبارزه جویانه، درون مایه ی اصلی اشعار او را تشکیل می دهد. تأثیر کودتایی که به شکست نهضت ملی سال 1332 انجامید، به حدی بود که او به یک شاعر شکست خورده و منزجر از سیاست و حتی زندگی تبدیل شد. در این پژوهش سعی بر این است تا ضمن بررسی حماسه ی شکست و رسیدن به تعریفی از آن نگاهی به تاریخچه ی آن در اشعار دیگر شاعران داشته باشیم. در فصل نخست این پایان نامه، به مباحث کلی پیرامون پیشینه ی تحقیق،بیان مسأله، پرسش های تحقیق، اهداف تحقیق و فرضیه های تحقیق پرداخته ایم. فصل دوم سعی دارد مبانی نظری مربوط به حماسه ی شکست و عناصر آن را تبیین کند. در این فصل به تعریف انواع حماسه، تاریخچه ی حماسه ی شکست و تأثیر کودتای 128 مرداد 1332 بر شعر دوره ی مورد بحث پرداخته ایم. در فصل سوم ضمن معرفی اجمالی مهدی اخوان ثالث؛ به آثار او نیز پرداخته ایم و حتی الامکان آثاری را که مربوط به اشعار حماسه ی شکست می شد؛ اندکی مفصّل تر بررسی کرده ایم. اما فصل چهارم این پایان نامه که بدنه ی اصلی تحقیق است، به تحلیل موضوعی، واژگانی و وزنی آن دسته از اشعار اخوان که عناصر حماسه ی شکست در آن ها نمودار بیشتری دارد، اختصاص یافته است. سرانجام در بخش نتیجه گیری در واقع به وجود یک نوع ادبی حماسی به نام حماسه ی شکست با سبک و زبان ویژه ی خود اشاره شده است. واژگان کلیدی: حماسه ی شکست، شعر معاصر، مهدی اخوان ثالث، کودتای 28 مرداد 1332.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مؤلّفه‌های پسااستعماری در اشعار مهدی اخوان ثالث

مطالعات پسااستعماری یکی از حوزه­های مطالعات جدید در مورد کشورهای موسوم به جهان سوم و نگرشی انتقادی به مجموعه­ای از رهیافت­های نظری است که با تأکید بر پیامدهای استعمارگرایی به تحلیل گفتمان استعماری می­پردازد. ادوارد سعید، بنیان­گذار واقعی نظریۀ پسااستعماری در کتاب شرق­شناسی­اش بر این اصل تکیه دارد که متفکران غربی، عمدتاً تصویر نادرستی از مشرق به مثابۀ «دیگری» مطرح کرده­اند. وی بر این باور بود که ...

متن کامل

بررسی کهن الگوی سایه در اشعار مهدی اخوان ثالث

برطبق روان شناسی تحلیلی یونگ، روان انسان تشکیل یافته از سیستم های روانی است که به «کهن الگو» (archetype) و نمونة مثالی شهرت یافته اند. این پژوهش بر آن است تا کهن الگوی سایه را به منزلة مهم ترین و بارزترین کهن الگویی که در اشعار شاعر بزرگ معاصر، مهدی اخوان ثالث، بازتاب یافته است بررسی و تحلیل کند. از آن جا که کهن الگوی سایه در شخصیت انسان دارای کارکردهایی است که مربوط به جنبة منفی شخصیت انسان می...

متن کامل

بررسی انواع آشنایی‌زدایی درآثار مهدی اخوان ثالث

آشنایی‌زدایی یکی از اساسی‌ترین مفاهیم مطرح در نظریة فرمالیست‌های روس است که هدف آن، بررسی جنبه‌هایی از زبان است که منجر به آفرینش ادبی می‌شود. تمهیدات ‌ادبی به سبب کاربرد فراوان تکراری می‌شوند و توانایی ایجاد غرابت را از دست می‌دهند. در یک تعریف گسترده آشنایی‌زدایی، عبارت از تمام شگردها و فنونی است که نویسنده یا شاعر از آن‌ها بهره می‌برد تا جهان متن را به چشم مخاطبان خود بیگانه بنمایاند. هنرمند...

متن کامل

بررسی مولفه‌ی سفر در اشعار اخوان ثالث

چکیده یکی از مؤلفه‌های مکتب رمانتیسم، سیاحت و سفر است. رمانتیک‌ها به سفر اهمیّت بسیاری می‌دادند و انواع سفر – جغرافیایی، تخیلی، نمادین و تاریخی- در آثارشان نمود و ظهور بسیاری داشت. از آنجا که روحیات شاعر رمانتیک با انزوای فردی و بیگانگی از محیط جامعه آمیخته است، بنابراین به رفتن از نقطه معلوم و عزم سفر به مکان نامعلوم - به خصوص شرق- تمایل داشت. مهدی اخوان ثالث یکی از شاعران برجستۀ مع...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023